Elektrische stationwagons 2021/2022

Gedurende lange tijd bleef het opvallend stil over het verschijnen van de eerste elektrische stationwagons. Het bleef er zelfs zo stil rond dat veel mensen zich begonnen af te vragen of er ooit nog wel elektrische stationwagons op de markt zouden verschijnen. Onderstaand de eerste elektrische stationwagon die er in ieder geval aan gaat komen.

Ondertussen is de eerste elektrische stationwagen op de markt gelanceerd (zoals hierboven te zien is), al is de kans groot dat je er nog nooit van hebt gehoord. Indien jij graag meer te weten wenst te komen over de introductie van de elektrische stationwagons op de markt is het zonder meer interessant om je even te verdiepen in de informatie die we hier op deze pagina voor je op een rijtje hebben gezet.

Focus op crossovers

Op moment van schrijven kan er worden vastgesteld dat de focus voornamelijk komt te liggen op de zogenaamde elektrische crossovers. De reden daarvoor is eigenlijk tweedelig. In eerste instantie is er de bijzondere populariteit waar de auto over beschikt.

Het spreekt voor zich dat dit de kansen op een succesvolle afzet alleen maar aanzienlijk vergroot. Een ander voordeel heeft betrekking tot het feit dat de accu’s eenvoudig weggewerkt kunnen worden bij een hoge auto. Eigenlijk zouden we dus kunnen spreken van een absolute win-win situatie.

Introductie van de elektrische stationwagon

Net zoals geldt voor gewone auto’s is het natuurlijk zo dat ook niet iedereen met een crossover rijdt. In het bijzonder hier in Europa maken we een onderscheid tussen twee verschillende varianten.

We maken op dit vlak een onderscheid tussen de compacte sedan en de stationwagons.

Het is algemeen bekend dat het automerk Volkswagen stevige aan het broeden is op een elektrische stationwagon. Het eerste merk dat met een dergelijk voertuig op de proppen is gekomen is echter MG.

De eerste elektrische stationwagon, de MG 5 EV

Het is dus het merk MG die de eerste elektrische stationwagon op de markt heeft gelanceerd. Dit voertuig luistert naar de naam MG 5 EV. Wie de auto in het echt ziet zal meteen kunnen vaststellen dat de auto er niet bepaald hip, flitsend en / of modern uitziet. De basis waar deze elektrische stationwagon over beschikt is duidelijk al wat ouder. De basis van deze elektrische stationwagon is duidelijk een beetje afgekeken van de Roewe Ei5.

De elektrische motor van de MG 5 EV stationwagen

De MG 5 beschikt over een elektrische motor die op de vooras werd gemonteerd. Ze levert in de praktijk ook een aardige 156 pk. De motor ontvangt haar energie van een 52,2 kWh lithium-ion batterij. In amper 50 minuten tijd is het mogelijk om deze van bijna leeg naar 80 procent op te laden. Let op, hiervoor is uiteraard een snellader vereist.

Thuisladen door gebruik te maken van een type 2 snellader neemt in de praktijk ongeveer 8,5 uur in beslag. Dit brengt ons naadloos bij de zogenaamde actieradius van dit voertuig. Deze bedraagt (op een volle accu) ongeveer 344 kilometer. MG zelf is van mening dat het in de praktijk nog beter kan. Indien je enkel en alleen in stedelijke omgevingen rijdt is het dan ook mogelijk om 444 kilometer te halen.

Waarom liet de eerste elektrische stationwagen zo lang op zich wachten?

Het is behoorlijk opvallend dat het zo’n lange tijd heeft geduurd voordat de eerste stationwagen haar intrede heeft gemaakt op de markt. Althans, wij zijn van mening dat dit opvallend is, maar in de praktijk zijn er menig aantal experten een compleet andere mening toegedaan.

Zij stellen dan dan ook dat het lange wachten op dit type van voertuig in het bijzonder het gevolg is geweest van het feit dat vooral SUV’s aanzienlijk populairder zijn in vergelijking met stationwagons. Deze grotere populariteit heeft er voor gezorgd dat het niet meer dan logisch is dat SUV’s de voorrang hebben gekregen op de stationwagons.

Dure ontwikkelingskosten

Op dit ogenblik is het nog altijd zo dat autofabrikanten goed voor zichzelf de afweging moeten maken welke elektrische voertuigen ze gaan ontwikkelen. Het is namelijk zo dat de ontwikkeling van de technologie nog steeds een behoorlijke hoeveelheid geld kost. Men kan dan ook niet zomaar eender welk model uit de hoge hoed gaan toveren.

Alle merken hebben er gedurende zeer lange tijd dan maar de voorkeur aan gegeven om bijvoorbeeld elektrische hatchbacks te gaan produceren. Ook dit is een niet zo vreemd keuze. Voor dit type van auto’s geldt namelijk in de praktijk dat ze eveneens kunnen rekenen op een ongelofelijke populariteit. De populariteit van deze voertuigen overstijgt in ieder geval eveneens deze van bijvoorbeeld de stationwagon.

Hoe dan ook, zoals aangegeven is het bekend dat onder meer het merk Volkswagen bezig is met de productie van een elektrische stationwagon. De kans dat ook andere merken in de (nabije) toekomst zullen volgen is dan ook zeer groot.