Wat is de wegenbelasting voor een elektrische auto?

Hoe zit het met de wegenbelasting voor de elektrische auto? De regels op dit gebied ontwikkelen voortdurend. Daarom kan het best lastig zijn om te bepalen hoe het nu eigenlijk op elk moment zit. Er zijn een aantal factoren die hierin een rol spelen. Daarnaast zijn er ook een aantal misverstanden die uit de weg geruimd moeten worden. Het is belangrijk om daar nu eens een goed overzicht in te krijgen. Dit maakt veel duidelijk over wat je mag verwachten op het gebied van belasting. De volgende punten zijn allemaal goed om door te nemen.

Vrijstelling van de wegenbelasting

Het belangrijkste om te weten als het gaat om de wegenbelasting voor een elektrische auto is dat er een vrijstelling bestaat. Deze vrijstelling bestaat voor volledig elektrische auto’s. Wanneer je dus een auto hebt die volledig op de accu steunt, dan zal dit betekenen dat er geen enkele euro aan wegenbelasting betaald hoeft te worden. Het is ook goed om te weten dat dit nog jaren zo blijft. De regels zijn voorlopig tot en met 2024 zo vastgelegd. Wat er daarna precies gebeurt is nog niet duidelijk, dus het zou kunnen dat dit zo ook nog langer het geval zal blijven.

Belasting voor andere soorten elektrische auto’s

Als het gaat om andere soorten modellen, dan gelden er ook andere regels. De wegenbelasting voor de elektrische auto is dus ook afhankelijk van het soort aandrijving. Wie met een plug-in hybride auto gaat rijden, zal bijvoorbeeld wel belasting moeten betalen. Al is het wel zo dat daar dan een flinke korting op te krijgen is. Dat betekent dus dat je niet het volle bedrag hoeft te betalen, zoals het geval is wanneer je met een brandstofauto zou rijden. De korting bedraagt 50 procent. Ook hiervoor geldt dat dit tot 2024 is vastgelegd per wet.

Andere voordelen voor de belasting

Wie kijkt naar de voordelen, ziet nog meer. Niet alleen de wegenbelasting voor de elektrische auto is afwezig. Ook andere vormen van belasting hoef je niet te betalen wanneer je elektrisch gaat rijden. Denk dan bijvoorbeeld aan de BPM. Dit soort zaken maken het dus samen allemaal een stuk goedkoper om elektrisch te rijden. Het is daarom ook zo dat het mogelijk is om dit tegen de iets hogere aanschafprijs of leaseprijs te laten opwegen. Wanneer je minder kosten hebt, vind je daarin natuurlijk de balans. Het is belangrijk dit goed duidelijk te hebben.

Misverstand met de bijtelling

Soms hoor je zeggen dat de wegenbelasting voor de elektrische auto tegenwoordig gedeeltelijk is ingevoerd. Dit berust echter op een misverstand. Wel is het zo dat de bijtelling voor elektrische auto’s die geleased worden gedeeltelijk is ingevoerd. Dit is echter natuurlijk iets anders dan de wegenbelasting. Het is echter wel te begrijpen dat deze vergissing soms wordt gemaakt. Door de verschillende ontwikkelingen is het niet altijd even goed duidelijk wat nu wel en wat nu juist niet betaald moet worden wanneer je voor elektrisch rijden zou kiezen. Voor de wegenbelasting is echter dus nog niets van kracht.

Geen andere invloeden

Waar voor een brandstofauto allerlei verschillende factoren invloed hebben op de belasting, is dat bij de wegenbelasting voor de elektrische auto wel anders. Het is eigenlijk alleen zo dat er een verschil wordt gemaakt tussen een volledig elektrische auto en een hybride auto. Zaken als gewicht en de woonplaats van de rijder spelen echter geen rol verder. In ieder geval niet voor wie volledig elektrisch rijdt. Alle volledig elektrische auto’s zijn ook volledig vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting de komende jaren. In dat opzicht is het dus ook gemakkelijker om een keuze te maken omdat er geen verschil bestaat.