Elektrisch Wagenpark
Momenteel zijn er veel ontwikkelingen binnen de autowereld om duurzaamheid te bevorderen. Hecht je als autobestuurder veel waarde aan een duurzame en schonere toekomst? Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om over te stappen naar een elektrische (lease) auto. Je verkleint daarmee je ecologische voetafdruk.
Heb je als bedrijf precies hetzelfde doel voor ogen? Dan kun je met een aantal maatregelen de CO2 uitstoot van je bedrijf direct verlagen. Een belangrijke ingreep is de overstap naar een geheel elektrisch wagenpark. Stel je eens voor: als bedrijf vervang je alle benzine- en dieselauto’s voor elektrische auto’s. Een mooi doel dat behalve een duurzame impact nog veel meer positieve gevolgen heeft. Maar hoe pak je dit aan? Waar moet je op letten? En wat zijn precies de voordelen van zo’n overstap?
Waarom kiezen voor een elektrisch wagenpark?
1. Meer belastingvoordeel, minder bedrijfskosten
Wist je dat de overheid elektrisch rijden aantrekkelijker maakt door bestuurders minder belasting te laten betalen? Daardoor draagt een elektrisch wagenpark bij aan de gezamenlijke portemonnee. Op dit moment is de bijtelling voor een elektrische auto rond de 12 procent. Een groot verschil met de 22 procent die je betaalt voor een benzine- of dieselauto. Ten slotte zorgt een elektrisch wagenpark ook voor een verlaging van je brandstofkosten ten opzichte van benzine- en dieselauto’s. Wanneer je een elektrische lease auto in het wagenpark laadt, betaal je slechts een zakelijk elektriciteitstarief.
2. Duurzaamheid binnen het bedrijf
Een elektrische auto is beter voor het milieu dan een benzine- of dieselauto. Dit maakt de aanschaf van een elektrisch wagenpark een van de meest concrete manieren om als bedrijf te verduurzamen. Als organisatie laat je zien dat je de verantwoordelijkheid neemt voor een energieneutrale wereld. Ook kunnen voor de huidige en toekomstige werknemers duurzaamheid een groot pluspunt zijn.
3. Toegang tot lage-emissiezones
Door de aanschaf van elektrische auto’s houd je als bedrijf toegang tot lage-emissiezones. Steeds meer steden voeren deze zones in. Zo zijn er in steden als Stockholm, Amsterdam, Londen en Antwerpen gebieden waar vervuilende voertuigen worden geweerd. De verwachting is dat steeds meer steden deze afspraken zullen opvolgen.
4. Verdienen aan laadpalen
De prijs van laden is duurder dan de inkoopprijs van elektriciteit. Hierdoor kun je als bedrijf verdienen aan de aanschaf van laadpalen. Waar je in het verleden de aanschafprijs van laadpalen binnen 5 à 6 jaar zou terugverdienen, is de verwachting dat een laadpaal de komende jaren al veel eerder winst oplevert.
Overstappen naar een elektrisch wagenpark: hoe zit dat?
Wanneer je als bedrijf in het bezit bent van een wagenpark met diesels, hybrides en benzineauto’s, kan het dus om meerdere redenen aantrekkelijk zijn om over te stappen naar een elektrisch wagenpark. Misschien wel even belangrijk is de route naar zo’n duurzame overstap. Houd daarbij rekening met de huidige situatie van het bedrijf:
-
• De huidige samenstelling van het wagenpark
• Het gebruik en verbruik binnen het bedrijf en onder werknemers
• Behoefte onder werknemers aan elektrisch rijden
• Gemaakte afspraken met de huidige leveranciers
Waar moet je op letten bij de elektrificatie van het wagenpark?
Naast de route die je als bedrijf aflegt, zijn er een aantal factoren waar je op moet letten tijdens de overstap. Met wat voor kosten heb je te maken? Welke infrastructuur heb je nodig? En heeft een elektrisch wagenpark invloed op werknemers?
Wat zijn de leasekosten?
Zoals elke vorm van autorijden brengt ook elektrisch rijden leasekosten met zich mee. De kosten zijn afhankelijk van bepaalde factoren. Voor welke auto kies je? Wat is het jaarkilometrage? En hoelang bedraagt de looptijd? Bereid je hier als bedrijf goed op voor.
Hoeveel laadkosten betaal je?
Voordat je de laadkosten berekent is het verstandig om een paar belangrijke vragen te stellen. Hoeveel laadpalen in het elektrisch wagenpark heb je nodig? Moet er ook een laadpaal thuis worden geplaatst? Is dat voldoende? Vervolgens bekijk je de daadwerkelijke laadkosten die je betaalt. Stel je rijdt gemiddeld 15.000 kilometer per jaar. Qua verbruik zul je dan uitkomen op 2.350 kWh per jaar. Is dit in lijn met de verwachtingen?
Hoeveel kost het om de infrastructuur aan te passen?
Er zijn veel manieren om een elektrisch wagenpark aan te passen naar je wensen en behoeften. Kosten spelen daarin een belangrijke rol. Bereken hoeveel laadpalen er nodig zullen zijn op het elektrisch wagenpark. Hoeveel nieuwe laadpalen worden toegevoegd? Zijn er al laadpalen aanwezig? Indien je een bedrijfspand huurt, is het aan de eigenaar om vervolgens akkoord te gaan met de aanschaf en aanleg van de laadpunten. Ook kun je er ook voor kiezen om het wagenparkbeheer uit te besteden.
Passen de automodellen bij een elektrisch wagenpark?
Ondanks de vele ontwikkelingen binnen de auto-industrie, is het verstandig om na te gaan of de automodellen die nu beschikbaar zijn bij een elektrisch wagenpark passen. En heeft de overstap naar een elektrisch wagenpark invloed op de werknemers? Hoeveel werknemers hebben al een elektrische auto? En wat is de houding van werknemers ten opzichte van je toekomstige plannen?
Vraag vrijblijvend een zakelijke wagenpark offerte aan
Vul onderstaande gegevens in en we nemen binnen 24 uur contact op om je wensen te bespreken.