Wat is het verbruik van een elektrische auto?

Waar het gaat om het verbruik van een elektrische auto, is het belangrijk om te weten dat dit heel anders in elkaar zit dan bij auto’s zoals je die tot nu toe kende. Elektrische auto’s hebben immers geen verbrandingsmotor. Brandstofverbruik bestaat dus per definitie niet als het om een elektrische auto gaat. Het gaat hier dan ook om het verbruik van elektriciteit.
 

De verschillen in de motoren

Het verbruik van een elektrische auto hangt in de eerste plaats af van het soort elektromotor dat erin te vinden is. Zo kan je aan het vermogen van de motor al het overgrote deel van de informatie over het verbruik aflezen. Een elektrisch model dat voor sportief rijden is gebouwd, zal meer verbruiken dan een compact stadsmodel. Daarnaast is het goed om te weten dat er allerlei andere zaken zijn die per auto verschillen die allemaal een rol spelen in het verbruik. Het is belangrijk om ook naar al dit soort factoren te kijken voor een compleet beeld van de zaken.

Bekende modellen in nieuwe vorm

Het verbruik van een elektrische auto is niet te vergelijken met dat van een auto met een verbrandingsmotor. Dat geldt zelfs niet voor de auto’s die van hetzelfde model zijn die zowel met een benzinemotor als met een elektromotor te krijgen zijn. Het is wel belangrijk om te weten dat er altijd een groot verschil tussen zal zitten omdat de aandrijving nu eenmaal heel verschillend is. Dit is dan ook belangrijk om goed te onderkennen. Zo kan je er zeker van zijn dat je een keuze maakt die past bij wat voor jou van belang is.

De zaken die meespelen bij het verbruik

Het verbruik van een elektrische auto is afhankelijk van de manier waarop de fabrikant ermee is omgegaan. Hoe meer aerodynamisch de vorm, hoe beter dit is voor de zuinigheid. Voor een auto op elektromotor is dit eigenlijk niet anders dan voor een auto op brandstof. Daarnaast zijn bijvoorbeeld ook de banden heel belangrijk hierin. Een andere factor die een aanzienlijke rol speelt, is het gewicht van de auto. Dit zijn dan ook zaken waar veel fabrikanten zich op richten. Het is dus per auto ook sterk verschillend in welke mate deze een verbruik van elektriciteit kent.

De eigen rol in het verbruik

Ook heb je er als bestuurder zelf een hand in wat het verbruik van de elektrische auto waar je in rijdt is. Dit heeft namelijk ook te maken met jouw eigen rijstijl. Dit ligt in het verlengde van de keuze voor bijvoorbeeld een sportieve auto of juist niet. Ben je ook een sportieve rijder, dan zal je dat wel wat meer merken in het verbruik dat de auto heeft. Dit maakt het daarom ook belangrijk om goed te leren hoe je het maximale uit de auto kan halen door een optimale rijstijl aan te leren.

Een hoger rendement

In alle gevallen is het wel goed om te stellen dat je met een elektrisch voertuig altijd in het voordeel bent. Als het om het verbruik van een elektrische auto gaat, dan is het rendement net boven de 60 procent. Bij een brandstofauto ligt dit ongeveer op de helft. In een elektrische auto gaat een klein beetje energie verloren bij het omzetten, maar wordt bijvoorbeeld vaak wel wat teruggewonnen uit remenergie. Dit maakt dat het rendement van deze motoren dus ook flink wat hoger kan zijn dan in het verleden bij brandstofmodellen aan de orde was voor verbruik.