Wat is de bijtelling voor een elektrische auto?

De bijtelling is een zeer belangrijk aspect wanneer je overweegt om voor een elektrische auto te kiezen.De regels veranderen af en toe door de overheid. Onderstaand wordt uitgelegd hoe hoog de bijtelling nu is en wat de huidige plannen van de overheid zijn.

De bijtelling op dit moment

Het is in de eerste plaats belangrijk om te weten dat er daadwerkelijk een bijtelling voor de elektrische auto bestaat. In het verleden zijn er ook fases geweest waarin dit niet het geval was. Die tijd is inmiddels voorbij. In het verleden was er al een percentage van 4%. Op het moment, vanaf 2020, is dit 8%. De jaren die daarop volgen zullen met zich meebrengen dat het ieder jaar iets hoger wordt. In 2021 wordt de bijtelling 12%. Dat kan dus ook van invloed zijn op het moment waarop je de keuze maakt om elektrisch te gaan rijden. Iets eerder erbij zijn, kan dan voordelig zijn.

Hoe werkt de bijtelling?

Wel is het belangrijk om een nuance te maken als het voor de bijtelling voor een elektrische auto gaat. De bijtelling geldt namelijk alleen wanneer een auto een bepaalde cataloguswaarde heeft. Ook deze waarde zal de komende jaren jaarlijks verschillen. Die wordt namelijk steeds lager. Zo is het in 2020 zo dat de auto’s 48.000 euro of duurder moeten zijn om de bijtelling van 8 procent op de loonstrook te zien. Dit zal jaar na jaar iets lager worden tot uiteindelijk alle elektrische modellen een bijtelling met zich mee zullen brengen.

De rol van belasting

De bijtelling voor de elektrische auto verandert dan wel voortdurend, aan de andere kant blijft er voorlopig wel ook nog iets gewoon hetzelfde. De auto’s zijn namelijk de komende jaren nog wel vrijgesteld van BPM. Wat echter wel belangrijk is om te weten is dat dit natuurlijk een aanschafbelasting is. De vraag is dus in welke mate dit sowieso al zou meespelen wanneer er voor lease gekozen wordt. Dat neemt niet weg dat het wel goed is om te weten dat deze zaken wel blijven spelen de komende jaren. Neem dit allemaal mee hierin.

Geen last hebben van bijtelling

Er is ook een manier om in het geheel niet met de bijtelling voor een elektrische auto te maken te hebben. Dit is namelijk het geval wanneer er onder een bepaald aantal kilometers wordt gebleven. Dit aantal is net als voor brandstofauto’s gesteld op 500 kilometer. Let wel, dit geldt voor privékilometers die je in een jaar met de auto rijdt. Zakelijke kilometers vallen hier in het geheel buiten. Rijd je minder dan 500 kilometer per jaar privé en is dit aantoonbaar, dan zal de bijtelling geen rol spelen voor jou als het om het elektrisch leasen gaat. Maar in de praktijk is het vaak lastig om onder deze 500 kilometer te blijven.

Een inschatting van de bijtelling

Er zijn een aantal methoden om zelf een inschatting te maken. Wanneer je de cataloguswaarde van de auto kent, heb je al een basis om van uit te gaan. Dit is dan gemakkelijk te vermenigvuldigen met het percentage dat voor jou aan de orde is. Zo weet je dus precies wat dit per jaar voor jou aan kosten met zich mee zal brengen qua bijtelling.