De waarheid over de actieradius van elektrische auto’s (WLTP vs Praktijk)

De waarheid over de actieradius van elektrische auto’s (WLTP vs Praktijk)

De grootste zorg van potentiële elektrische rijders is de actieradius: hoe ver kan ik eigenlijk rijden op een volle accu? Fabrikanten geven vaak een rooskleurig beeld van de actieradius, maar de werkelijke actieradius kan sterk verschillen van deze opgave. In dit artikel bespreken we waar je op moet letten bij de actieradius van een elektrische auto en hoe je de werkelijke actieradius kunt maximaliseren.

Wat is actieradius en hoe wordt het berekend?

Actieradius is de afstand die een auto kan afleggen op een volle accu voordat deze weer moet worden opgeladen. De actieradius wordt berekend door middel van gestandaardiseerde testprocedures, waarbij wordt gekeken naar factoren zoals het gewicht van de auto, de aerodynamica en de efficiëntie van de aandrijflijn. De meest gebruikte testprocedure is de WLTP-standaard, die een realistischere weergave geeft van de werkelijke actieradius dan de oude NEDC-standaard.
 

WLTP versus praktijk

Hoewel de WLTP-standaard een realistischere weergave geeft van de werkelijke actieradius dan de oude NEDC-standaard, zijn er nog steeds grote verschillen tussen de opgegeven actieradius en de werkelijke actieradius. Dit komt onder andere doordat de testprocedures zijn ontworpen om ideale omstandigheden te simuleren, die eigenlijk niet overeenkomen met de praktijk. Factoren zoals rijstijl, weersomstandigheden, het gebruik van accessoires en de staat van de accu kunnen allemaal van invloed zijn op de werkelijke actieradius.

Een voorbeeld van het grote verschil tussen de fabrieksopgave, WLTP en de praktijk is als volgt:

Fabrieksopgave (500 km)
Stel dat een elektrische auto volgens de fabrieksopgave een actieradius heeft van 500 kilometer.

WLTP (450 km)
Volgens de WLTP-standaard is de actieradius 450 kilometer.

Praktijk (350 km)
In de praktijk blijkt de actieradius echter slechts 350 kilometer te zijn. Dit kan bijvoorbeeld te wijten zijn aan de weersomstandigheden, rijstijl of het gebruik van accessoires.

Verschil in actieradius (150 km)
Het verschil tussen de fabrieksopgave en de praktijk is in dit voorbeeld maar liefst 150 kilometer, wat kan leiden tot vervelende situaties als de bestuurder niet op de hoogte is van deze verschillen. Daarom is het belangrijk om te weten dat je echt goed moet kijken naar de actieradius in de praktijk. Bovenstaand is een fictief voorbeeld, maar 150 km verschil tussen de fabrieksopgave en de praktijk is zeer realistisch.

Tips voor het maximaliseren van de actieradius

Er zijn verschillende manieren om de werkelijke actieradius van een elektrische auto te maximaliseren. Een van de belangrijkste is om de auto zo efficiënt mogelijk te gebruiken, bijvoorbeeld door rustig te rijden en niet te veel accessoires te gebruiken. Het is ook belangrijk om de accu goed te onderhouden, bijvoorbeeld door deze niet te vaak helemaal leeg te rijden en regelmatig te laden. Daarnaast kan het helpen om de auto voor te verwarmen of te verkoelen tijdens het laden, zodat de accu op de ideale temperatuur is als je vertrekt.

Conclusie & advies

Bij het kiezen van een elektrische auto is de actieradius een belangrijke factor om rekening mee te houden. Het is echter belangrijk om te beseffen dat de werkelijke actieradius vaak lager zal zijn dan de opgegeven actieradius volgens de WLTP-standaard. Door efficiënt te rijden en de accu goed te onderhouden, kun je de werkelijke actieradius echter wel maximaliseren. Kortom, laat je niet afschrikken door de opgegeven actieradius en verdiep je in de factoren die van invloed zijn op de werkelijke actieradius.