Wat zijn de nadelen van met een elektrische auto rijden?

Wat zijn de nadelen van met een elektrische auto rijden?

Bijzonder veel mensen geven vandaag de dag de voorkeur aan elektrisch rijden. Het moet dan ook gezegd dat hier een behoorlijk aantal zeer interessante voordelen aan verbonden zijn. Dit gezegd hebbende is het wel zo dat je in de praktijk ook nog altijd geconfronteerd kan worden met bepaalde nadelen. Aan deze nadelen wordt wel sterk gesleuteld. Menig aantal van de nadelen waar je in eerste instantie mee werd geconfronteerd bij elektrisch rijden zijn inmiddels dan ook flink verbeterd. Het is bovendien de verwachting dat veel van deze nadelen in de toekomst volledig zullen verdwenen zijn. Wil je toch graag ontdekken met welke nadelen je allemaal kan worden geconfronteerd bij elektrisch rijden? Verdiep je dan zeker even in de onderstaande informatie!

Elektrische auto’s zijn gemiddeld nog steeds duurder

Gemiddeld gezien is het zo dat elektrische auto’s nog steeds duurder zijn in vergelijking met auto’s die gebruikmaken van fossiele brandstoffen zoals benzine en / of diesel. Dit is meteen wel een nadeel wat tegenwoordig reeds aardig is ingeperkt. In eerste instantie viel dat prijsverschil behoorlijk groot uit, mede door het feit dat het produceren van de accu’s gepaard ging met vrij stevige kosten. Ondertussen is die productiekost verbeterd wat als gevolg heeft dat ook nieuwe elektrische voertuigen een stuk voordeliger worden aangeboden. Toch, gemiddeld gezien blijft de kostprijs van een elektrische auto nog steeds wat duurder in vergelijking met auto’s met fossiele brandstoffen.

Soms is de actieradius nog steeds behoorlijk beperkt

In eerste instantie was de actieradius van elektrische voertuigen beperkt tot maximaal ongeveer 450 à 500 kilometer. Tegenwoordig is dat niet langer het geval. Er zijn dan ook al verschillende elektrische auto’s op de markt terug te vinden die beschikken over een actieradius oplopend tot wel 600 kilometer en zelfs meer. Naarmate er meer nieuwe modellen op de markt verschijnen spreekt het voor zich dat ook de actieradius alleen maar verder zal verbeteren. Voor een gemiddelde auto die rijdt op benzine geldt een actieradius van ongeveer 700 à 750 kilometer. Echt groot is het verschil tegenwoordig dus niet meer. 

Elektrisch laden kost iets meer tijd dan een gewone tankbeurt

Het vullen van een lege benzinetank doe je eigenlijk in hooguit enkele minuten tijd. Voor elektrisch laden geldt dat het merkelijk meer tijd in beslag neemt. Wil je het voertuig thuis aan het stopcontact opladen? Dan mag je rekenen op zo’n acht uur. Bij een oplaadpunt is er sprake van ongeveer één à twee uur en bij een snellaadpaal neemt het ongeveer 30 minuten tijd in beslag. Even snel volgooien en meteen wegrijden is dus niet zomaar mogelijk. Dit is wel iets om rekening mee te houden. 

Het aantal oplaadpunten is nog niet overal voldoende

Het aantal elektrische auto’s in het verkeer neemt almaar verder toe. Dat is op zich natuurlijk helemaal geen probleem, ware het niet dat het aantal beschikbare laadpalen maar moeilijk kunnen volgen. Uiteraard is het mogelijk om ook zelf een oplaadpaal te laten plaatsen. De kosten hiervoor zijn echter niet mals. Op moment van schrijven kan je hiervoor rekenen op een prijs van tussen de 500 & 2.000 euro. Het zelf plaatsen van een oplaadpaal kan een interessante optie zijn voor mensen die vooral in eigen land op vakantie gaan. Wat echter wanneer je op reis wil gaan? 

In Nederland is er sprake van een meer dan degelijke bezetting met laadpalen. In veel andere landen in voornamelijk Oost-Europa is dat veel minder voor de hand liggend. Ben je dus met andere woorden van plan om een vakantie te ondernemen naar één van deze landen? Dan is een goede planning maken op voorhand zeker en vast de moeite waard. Dat is iets waar je, je bij een voertuig dat rijdt op fossiele brandstof eigenlijk geen of in ieder geval minder zorgen om moet maken.

Veel elektrische auto’s hebben geen trekhaak 

Nog een laatste, misschien ietwat opmerkelijk verschil tussen elektrische voertuigen en auto’s die rijden op fossiele brandstoffen heeft te maken met het feit dat bij heel wat elektrische auto’s een trekhaak ontbreekt. Dan zou je toch denken dat je er gewoon één kan monteren? Helaas niet. Voor menig aantal auto’s die elektrisch aangedreven worden geldt namelijk dat het accupakket daarvoor in de weg kan zitten. Tot slot is het ook mogelijk dat de koelcapaciteit van de accu en de motor dit niet aankan. Ook dat is iets om rekening mee te houden bij elektrisch auto rijden.

Elektrisch rijden is even wennen

Het laatste mogelijke nadeel met betrekking tot elektrisch auto rijden heeft te maken met het feit dat dit voor de meeste mensen best even wennen is. Eén van de eerste zaken waar velen aan moeten wennen is het feit dat er niet moet worden geschakeld. Dit heeft te maken met het feit dat er geen versnellingen in de auto zitten. Optrekken gaat hierdoor zo ongelofelijk soepel dat je snel veel te hard rijdt. Anderzijds moet het gezegd dat dit eigenlijk over de lange(re) termijn helemaal geen nadeel is. Elektrisch rijden is namelijk iets wat je razendsnel onder de knie krijgt!