Eigen bijdrage bij een auto van de zaak 2022, hoe zit dat?

Eigen bijdrage bij een auto van de zaak 2022, hoe zit dat?

Je gaat of bent bij dienst bij een werkgever die jou een auto van de zaak geeft. Dat is natuurlijk fijn! Zo kun je de zakelijke kilometers in stijl afleggen. In de basis krijg je een auto uit het bestaande wagenpark of er wordt een budget beschikbaar gesteld waarmee je een auto kunt uitzoeken. Wanneer je in een auto van de zaak rijdt kun je te maken krijgen met de bijtelling en een eigen bijdrage. Maar wat is een eigen bijdrage en waar kun je op letten als de werkgever om een eigen bijdrage vraagt? Wij geven hier antwoord op in dit blog!

De eigen bijdrage

Het is bijna een zekerheid dat je ook privé rijdt met de auto van de zaak. Alleen al de ritten die onder woon-werkverkeer vallen zijn privékilometers. Het is wettelijk vastgesteld dat dit maximaal 500 kilometer op jaarbasis mag zijn. Wanneer je deze grens overschrijdt krijg je te maken met de bijtelling. Dat een percentage over de cataloguswaarde van de auto is. Een werkgever kan er ook voor kiezen om aan de werknemer een eigen bijdrage te betalen. Dit wordt doorgaans van het nettoloon en op maandbasis ingehouden. Waarom? Zodat de bijtelling aan het einde van de rit voldaan kan worden. In dat geval betaal niet jij, maar de werkgever de bijtelling.

Een andere vorm van een eigen bijdrage is bijvoorbeeld als je een auto uitzoekt die het beschikbare budget overschrijdt. Stel dat de werkgever jou een budget geeft voor het leasen van een auto van € 700,- per maand, maar door het model en de opties die je kiest komt het maandelijkse bedrag op € 850,- uit. In dat geval kan de werkgever vragen om een eigen bijdrage van € 150,- per maand. Dit wordt eveneens van het nettoloon ingehouden. In deze vorm kan de eigen bijdrage hoger uitvallen als je met de werkgever ook hebt afgesproken dat je een eigen bijdrage voor privé kilometers betaalt. Deze bijdrage staat dus feitelijk los van de bijdrage voor de bijtelling.

Betaal ik altijd een eigen bijdrage?

Een werkgever kan om een eigen bijdrage vragen, maar is daar niet toe verplicht! Dit is natuurlijk afhankelijk van of je binnen het gestelde budget blijft en of er bepaalde afspraken zijn gemaakt. Doorgaans vindt dit plaats tijdens de onderhandelingen en de afspraken worden vastgelegd in het arbeidscontract of in een addendum hierop. Wanneer er geen sprake is van een eigen bijdrage, dan heb je dus feitelijk te maken met de bijtelling voor de privé kilometers die je hebt gemaakt en je hebt dan vaak ook geen optie om het budget voor de aanschaf of het leasen van de auto te overschrijden. 

Is een eigen bijdrage aftrekbaar?

Stel dat je een auto van de zaak rijdt en je rijdt 2000 kilometer op jaarbasis privé. Dan heb je dus te maken met een bijtelling van circa 22%. Die over de cataloguswaarde van de auto wordt berekend. Op het moment dat je met de werkgever een eigen bijdrage hebt afgesproken, kan de werkgever die bijdrage van de bijtelling aftrekken. Met andere woorden: je betaalt minder bijtelling of zelfs helemaal niets als de eigen bijdrage evenredig is aan de bijtelling. Dat vaker niet dan wel het geval is.

Sluitende rittenadministratie nog steeds verplicht

Ook bij het gebruik van een zakelijke auto waar je een eigen bijdrage voor betaald is een sluitende rittenadministratie verplicht. De rittenadministratie is hét overzicht waarmee de verhouding tussen zakelijk en privégebruik bewezen kan worden. Dit is belangrijk voor de berekening van de bijtelling. Een rittenadministratie is eenvoudig bij te houden met pen en papier dat in de auto ligt. Na een vol blad kun je deze cijfers invoeren in bijvoorbeeld een Excelsheet of een programma dat de werkgever beschikbaar stelt. Het is tegenwoordig ook mogelijk om via gratis of betaalde apps voor de smartphones ritten te registreren.

Wat is als mijn eigen bijdrage meer dan de bijtelling is?

Een risicootje dat er met een eigen bijdrage is, is dat je meer per maand betaalt dan wat de bijtelling daadwerkelijk is. In dit geval wordt de bijtelling 0 en nimmer negatief. Met andere woorden: je krijgt je geld niet terug! Het enige voordeel dat je hebt is dat je naast een eigen bijdrage geen bijtelling hoeft te betalen. Is een eigen bijdrage dan nog steeds interessant? Ja! Want je betaalt een vast bedrag per maand en je hoeft zelf geen complexe rekensommen te maken om de bijtelling uit te rekenen. Daarnaast krijg je van de werkgever vaak ook wel de mogelijkheid om echt een auto naar jouw smaak te rijden.