Je start als ondernemer en je bent afhankelijk van een auto. Omdat je klanten en partners moet bezoeken of dat je wellicht op verschillende locaties je werkzaamheden als ondernemer moet uitvoeren. Nu sta je voor een interessante T-splitsing. Ga je linksaf en een auto kopen? Of ga je toch rechtsaf en een auto leasen? In dit artikel bespreken we voor- en nadelen van zowel een auto zakelijk kopen als zakelijk leasen.
Kopen of leasen?
De vraag die we willen beantwoorden is of je een auto koopt of een auto least. Aan beiden vormen zitten voor- en nadelen. Wanneer je meer controle wilt over de auto, meer keuze wilt in welke auto je gaat rijden en langdurig van een auto gebruik wilt maken, is kopen zeker een interessante optie. Wil je gewoon een vast bedrag per maand kwijt zijn en je alleen zorgen willen maken om de variabele brandstofkosten? Dan is leasen weer aantrekkelijker.
Een auto kopen
Wanneer je een auto op naam van de zaak zet heb je veel belastingvoordelen. Veel zaken, zoals de brandstofkosten het onderhoud en de afschrijving kun je fiscaal aftrekken. Dat is enorm interessant, maar houdt er wel rekening mee dat naast de aanschaf van een auto ook kosten voor verzekeringen, onderhoud, reparaties en brandstof om de hoek komen kijken. Voor een ondernemer die al iets langer bezig is zou er genoeg kapitaal moeten zijn om deze kosten te kunnen betalen, maar een startende ondernemer heeft dat misschien niet. En dan ga je toch de bietenbrug op als je plotseling onvoorziene kosten aan de auto hebt.
Een auto leasen
Wanneer je geen gedoe wilt kun je kiezen voor een leasecontract. Je kunt als bestaande en startende ondernemer bij verschillende partijen terecht om dergelijke contracten af te sluiten. Je betaalt een vast bedrag per maand voor de auto, de verzekering en het onderhoud en het enige dat variabel is zijn de brandstofkosten. Dit is vooral voor startende ondernemers iets prettiger, omdat ze niet plotseling voor onvoorziene kosten komen te staan. Desalniettemin moet je dan wel vaak een contract voor 2 jaar of langer afsluiten. Dat kan niet wenselijk zijn. Want stel dat je over een jaar besluit om met de zaak te stoppen, omdat het succes uitblijft? Dan heb je nog wel verplichtingen waaraan je moet voldoen. Een groot pluspunt is dat je vaak een splinternieuwe auto kunt rijden terwijl je geen € 30.000,- of meer hoeft neer te leggen.
Verschil in leasen
Bij het leasen van een auto kun je kiezen tussen financial lease of operational lease. Er zit een groot verschil tussen de twee vormen. Bij financial lease ga je een contract aan en word je na de vastgestelde periode de juridische eigenaar. Bij financial lease ben je tevens economisch verantwoordelijk. De auto staat op de balans van de zaak en hierbij kun je dus ook kosten fiscaal aftrekken. Bij operational lease huur je een auto voor een vastgestelde periode. Na deze periode krijg je de optie om de auto te kopen, in te leveren of het leasecontract te verlengen. Bij operational lease is de leasemaatschappij altijd de de juridische eigenaar en economisch verantwoordelijk.
Hoe zit dat met bijtelling?
Bijtelling heb je altijd mee te maken. Of je nu koopt of least. Wanneer je op jaarbasis meer dan 500 kilometer privé rijdt moet je bijtelling betalen. Voor personenauto’s met een benzine- of dieselmotor is dat 22% over de cataloguswaarde. Voor elektrische auto’s is dat in 2022 16%. Echter is hier een drempelwaarde van kracht. De drempelwaarde is vastgesteld op € 35.000,-. Dat houdt in dat je tot € 35.000,- 16% aan bijtelling moet betalen. Is je auto duurder? Dan betaal je 22% over de restwaarde.
Ik wil geen bijtelling
Als je geen bijtelling wilt is er nog een andere optie. Als je al een mooie auto hebt kun je ervoor kiezen om deze ook zakelijk te gebruiken. Of je kunt een auto privé aanschaffen en gedeeltelijk zakelijk gebruiken. Je kunt dan jezelf een kilometervergoeding van € 0,19 de kilometer toekennen. Ook andere zaken, zoals afschrijving en reparatiekosten kun je gedeeltelijk afschrijven. Uiteraard alleen het deel dat zakelijk is gebruikt. Dus je moet dan goed weten en registreren wat de verhouding tussen het zakelijke en het privégebruik van de auto is.
Sluitende rittenadministratie
Om de bijtelling te kunnen berekenen of de verhouding tussen privé en zakelijk gebruik te kunnen aantonen is een sluitende rittenadministratie verplicht. Een rittenadministratie is eenvoudig bij te houden op pen en papier of in een Excelsheet. Het is tegenwoordig ook mogelijk om via gratis of betaalde apps voor de smartphones ritten te registreren.