De keuzes in bijtelling bij auto van de zaak

De keuzes in bijtelling bij auto van de zaak

Je bent of je gaat in dienst bij een bedrijf en je krijgt een auto van de zaak. Dat is natuurlijk helemaal top, maar je krijgt ook te maken met een aantal spelregels. De belangrijkste spelregels hebben betrekking op de bijtelling. Een term die je vast en zeker voorbij hebt zien of horen komen. Maar wat is de bijtelling en welke keuzes heb je hierin? In dit artikel leggen wij je dat allemaal uit.

Wat is bijtelling?

Bijtelling zijn de fiscale kosten van het privégebruik van de auto van de zaak en wordt berekend op het moment dat je 500 kilometer of meer op jaarbasis privé rijdt. Omdat 500 kilometer op jaarbasis niets voorstelt is de kans groot dat je met bijtelling te maken krijgt. Het is wel zo prettig om te weten wat je dan op jaarbasis aan bijtelling moet betalen en dat kun je vrij simpel zelf uitrekenen.

Berekenen van bijtelling

Voor hybride auto’s en auto’s met een diesel- of een benzinemotor kan de bijtelling 22 procent zijn. De 22 procent bereken je over de cataloguswaarde van de auto. Vervolgens vermenigvuldig je dit bedrag met het belastingtarief. Dan weet je precies wat de bijtelling is. Als voorbeeld nemen we een mooie Opel Astra die in de catalogus voor € 39.000,- wordt aangeboden. De bijtelling is in dit geval dus € 8.580,-. Stel dat het belastingtarief 40% is. Dan wordt dus de uiteindelijke bijtelling € 3.432,- (€ 8.580 x 0,40).

Met welke percentages rekenen?

De bijtelling is niet altijd 22 procent. Het ligt namelijk aan het aantal grammen aan CO2-uitstoot hoeveel procent de bijtelling is. Dit zijn voorgedefinieerde categorieën. Met andere woorden: hoe milieuvriendelijker de auto is des te minder bijtelling je betaalt. Een benzine- of dieselauto heeft dus een bijtelling van 22 procent, maar een elektrische auto heeft een bijtelling 16 procent. Maar hier zijn ook weer andere regels van toepassing, omdat de bijtelling op elektrische auto’s ook een drempelwaarde heeft.

Drempelwaardes

De drempelwaarde is eigenlijk de maximale cataloguswaarde van de auto waar je het percentage over mag berekenen. Bij auto’s met een benzine- of dieselmotor, hybride auto’s en waterstofauto’s is er geen drempelwaarde. Bij elektrische auto’s wel en dat bedrag is vastgesteld op € 35.000,-. Dat houdt in dat je de bijtelling van 16 procent over dit bedrag mag berekenen als je auto € 35.000,- of meer kost. Over de resterende waarde bereken je dan een bijtelling van 22 procent. Deze twee uitkomsten vermenigvuldig je eveneens met het belastingtarief en je weet wat de bijtelling voor je elektrische auto is.

Leeftijd van invloed

Om het maximale voordeel te halen kun je eens kijken naar een auto die iets ouder is. Met andere woorden: kies je voor een elektrisch auto die voor 2015 op kenteken is gezet, dan is de kans groot dat je bijstelling slechts 4 procent of zelfs 0 procent is! Je rijdt dan wel in een iets oudere auto, maar op het gebied van bijtelling geniet je maximaal voordeel. Overigens geldt dit ook voor auto’s met een benzine- of dieselmotor, hybride auto’s en waterstofauto’s. De leeftijd van de auto en beter gezegd de datum waarop deze op kenteken is gezet, kan invloed hebben op het percentage van de bijtelling. Het is dan natuurlijk slim om te kijken waar de kansen liggen en waar je het meeste voordeel kunt halen. Let er ook nog steeds op dat het aantal grammen aan CO2-uitstoot ook bepalen in welke categorie de auto valt en hoeveel procent de bijtelling is.

Het kantelpunt

Wanneer je een auto van de werkgever “cadeau” krijgt is dat natuurlijk enorm fijn, maar niet altijd voordelig. Je hebt weliswaar geen maandelijkse onkosten, zoals de wegenbelasting en de verzekering en je hoeft je eigen pinpas niet te gebruiken als je hebt getankt. Maar de bijtelling kan flink roet in het eten gooien als je 500 kilometer of meer op jaarbasis privé rijdt. Het is dus goed om een duidelijk overzicht te maken van wat een auto van de zaak jou op maandbasis kost als je veel privé kilometers maakt en wat je eventueel kwijt zou zijn als je een auto zou kopen of zou leasen. Belangrijk is om het kantelpunt te vinden, want dat kan je doen beslissen om bijvoorbeeld een tweede auto voor privégebruik aan te schaffen.

Zelf auto bekostigen

Wil je geen auto van de zaak, wat meer vrijheid over het te besteden budget en geen gedoe met de bijtelling? Dan kun je ook zelf een auto aanschaffen of leasen en met de werkgever afspraken maken om bepaalde kosten te vergoeden. Maar houdt er rekening mee dat een werkgever dan tot niets verplicht is. Met uitzondering van de maximale kilometervergoeding van € 0,19 per kilometer. Dat dekt bij lange na de kosten niet. Ook hier is het een kwestie van een goede berekening maken en overwegen wat voor jou als bestuurder van de auto het meeste voordeel oplevert.